Näyttö: Julkaisugrafiikan tuotanto

Julkaisugrafiikan tuotanto, 30 osp

 

1. Suunnitella ja toteuttaa monipuolisia tilaajalähtöisten viestintätuotteiden julkaisu-, tulostus- tai painokelpoisia aineistoja

https://ninskujorportfolio.blogaaja.fi/2022/09/06/naytto-julkaisutuotannossa-toimiminen/

https://ninskujorportfolio.blogaaja.fi/2021/08/16/painotuotteet-ja-kuvat-mediaan/

https://ninskujorportfolio.blogaaja.fi/2022/01/13/naytto-mediamateriaalien-tekeminen/

  • Yllä olevia töitä tein pääasiassa kun tein töitä vielä Peltomäki Resortissa. Taitoni ohjelmien kanssa eivät ehkä tuohon aikaan olleet parhaat mahdolliset, mutta koko ajan kehittyy ja tulee tietoisemmaksi mitä ohjelmia kannattaa käyttää. Adoben ohjelmat ovat oikeastaan jääneet melko syrjään, kun Canvan käyttö on työpaikallani pääasiallinen kanava missä kuvia muokataan.
  • Olen tehnyt kuvia Digipainoon, Sosiaaliseen mediaan orgaanisiin postauksiin ja mainoksiin (pääasiassa mainoksiin).
  • Indesignin käyttö on jäänyt valitettavan vähälle, kun en sitä osannut kunnolla vielä Peltomäen aikana käyttää ja Kiukaupalla en ole se henkilö joka tuottaa tulostettavaa materiaalia.
  • Alla kuvia muutamista töistä vuoden takaa ja nyt uusimmat, joista hyvin huomaa kehittymisen mm. visuaalisen silmän osalta. Kaikki kuvat ovat olleet mainoksissa pyörimässä ja toimineet hyvin.
  • Illustratorilla olen myös aikanaan Seripainossa ollut piirtämässä logoja (painoa varten uusiksi), joita ei voitu käyttää rasteroinnin vuoksi suoraan painossa. Piirtämisen jälkeen työ tulostettiin muovikalvolle, josta se valotettiin seulaan, seulasta pestiin valottuneelta kohdalta valotusaine pois ja saatiin painokuntoinen seula käyttöön. Eli myös kankaaseen tehtävä paino on tuttua hommaa.
Vuoden 2021 Black weekend työni, joka otettiin mainoksiin mukaan. Tämä työ on tehty Photoshopilla.
Vuoden 2021 Black weekend työni, joka otettiin mainoksiin mukaan. Tämä työ on tehty Photoshopilla.
Tämän vuoden Black Friday odotuslistaan tekemäni kuva nro 1. Kuva tehty Canvassa.
Tämän vuoden Black Friday odotuslistaan tekemäni kuva nro 2. Kuva tehty Canvassa.
Tämän vuoden Black Friday odotuslistaan tekemäni kuva nro 3. Kuva tehty Canvassa.

2. Käyttää alan keskeisiä ohjelmia, työvälineitä ja -menetelmiä

  • Käytössä ollut Illustrator, Photoshop, Premiere ja Canva pääasiassa.

3. Työskennellä tilaajalähtöisesti ja huomioida toimintansa vaikutukset tuotannon kustannusten muodostumiseen

  • Teen työt annetun budjetin ja aikataulun sisällä. Kipukaupalla on aina olemassa dokumentit joiden pohjalta työ tehdään. Siellä on olemassa aikataulut, eritelty kaikkien työt ja kerrottu millainen työn tulee olla. Työ on siis tehtävä tietyn aikataulun mukaan, jotta homma pysyy kustannustehokkaana ja pääsen tekemään viimeisen osuuden työstä, eli kasamaan Meta -kamppanjan.
  • Käymme tehdyt kuvat, tekstit, otsikot ja lisämietteet läpi aina oman tiimin kesken ennen Metaan kamppanjan rakentamista ja teemme tarvittavat muutokset ennen kamppanjoiden julkaisua.
  • Yleensä meillä on aikatauluna 1-2 viikkoa kun kamppanja lähdetään kasaamaan alusta, eli tiimin sisällä otettaan kuvat, luodaan myyntisivut, (tai mahdolliset presell-sivut), muokataan kuvat mainoksiin, rakennetaan sähköpostilistan viestit ja rakennetaan Meta -kamppanjaan materiaalit. Jokaisen työpanos on erityisen tärkeä. Olemme opetelelleet jonkun verran ristiin toistemme töitä, jotta pakka ei kaatuisi mikäli joku meistä sairastuu tms. Osaan siis muokata kuvia tarvittaessa töihin ja Copywriting on erittäin vahvaa osaamisalaani sosiaalisen median mainoksissa ja vastaan niistä osittain. Vastaan myös jossain määrin mainosten videoimateriaalien tuotannosta nykyään, tekemällä osan niistä itse.

4. Dokumentoida työnsä keskeisiä vaiheita ja perustella tekemiään ratkaisuja

  • Esimiehen kanssa käydään prosesseja läpi ja suunnitelmat hyväksytään ennen lopullista julkaisua ks. yllä oleva kohta.
  • Käymme tiimipalavereissa kerran viikossa läpi myös jälkipuinnin asioista ja joka viikko meillä on henkilölohtainen ”sparraus” oman esimiehen kanssa, jossa myös vielä käymme syvällisemmin asiat läpi. Dokumentoin Driveen aina Metassa käytetyt kuvat, tekstit, otsikot ja teen raportit kuinka kustannustehokkaasti kamppanja on mennyt. (Valitettavasti drivekansioiden näyttöön en saa lupaa, mutta voin kertoa asioista tarkemmin kyllä suullisesti.)

5. Toimia vastuullisesti, oma-aloitteisesti sekä kehittää ja ylläpitää ammattiosaamistaan

  • Ammattiosaaminen kehittyy ja pysyy yllä koko ajan tehdessä ja työnantaja mahdollistaa erilaisten koulutusvideoiden ja kurssien käynnin työajalla.
  • Vastuullisuus näkyy kamppanjan lopputuloksesta, sillä huonosti tuotettu materiaali ei toimi mainoskamppanjoissa, joten myyntiä ei tule.
  • Oma-aloitteisuus on työssäni erityisen tärkeää, jotta muu tiimi voi luottaa minun tekevän oman osani kokonaisuudesta tai voi pyytää apua omien osiensa toteuttamiseen..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *